مراحل دریافت شناسه کالا/خدمت
(نامه شماره ۲۶۸/۳۶۳۷۶/ د مورخ ۱۴۰۲/۶/۴)
مرحله اول: تولیدکنندگان و واردکنندگان
- اخذ شناسه کالا/خدمت از طریق سامانه جامع تجارت (www.ntsw.ir)
مرحله دوم: ارائه دهندگان خدمت
- اخذ شناسه کالا/خدمت از طریق سامانه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (portal.gs1-ir.org)
مرحله سوم: کارشناسان دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی
- ارسال شناسه های تولید شده به سامانه مدیریت شناسه کالا/خدمت سازمان امور مالیاتی (kalaid.tax.gov.ir)
- تعیین مشمولیت و نرخ مالیات بر ارزش افزوده شناسه ها و بارگذاری در سامانه دریافت شناسه کالا/خدمت (stuffid.tax.gov.ir)
مرحله چهارم: مؤدیان مالیاتی
- بهره برداری از شناسه کالا/خدمت در صدور صورت حساب های الکترونیکی
مؤدیان میتوانند تا زمان بارگذاری شناسه اختصاصی کالا/خدمت در سامانه stuffid.tax.gov.ir از شناسه عمومی کالا/خدمت استفاده نمایند.
خلاصه مراحل دریافت شناسه کالا/خدمت:
- تولیدکنندگان و واردکنندگان: از طریق سامانه جامع تجارت درخواست شناسه می کنند.
- ارائه دهندگان خدمت: از طریق سامانه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران درخواست می کنند.
- کارشناسان مالیاتی: شناسه ها را بررسی و در سامانه مالیاتی بارگذاری می کنند.
- مؤدیان مالیاتی: از شناسه در صورت حساب های الکترونیکی استفاده می کنند.
نکته: تا زمان اختصاص شناسه اختصاصی، می توان از شناسه عمومی استفاده کرد.
چرا شناسه کالا/خدمت مهم است؟
- شفافیت: با استفاده از شناسه، ردیابی کالاها و خدمات آسان تر می شود.
- مالیات: شناسه برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده استفاده می شود.
- کنترل کیفیت: با استفاده از شناسه، می توان کیفیت کالاها و خدمات را کنترل کرد.
اگر سوالی دارید، می توانید با مرکز ارتباط مردمی مالیات به شماره ۱۵۲۶ تماس بگیرید.
بسیار ممنون از این مقاله عالی تون .
خوشحالم مطالب برای شما مفید بوده